Kawa – pić, nie pić, ile pić? To zależy..

Czołem Kompania!

Kawa jest jednym z najczęściej spożywanych napojów na świecie. W związku z tym istotne wydaje się zbadanie wpływu spożywania kawy na zdrowie. Już od lat 60. badacze zaczęli na serio interesować się tym wpływem a kulminacja intensyfikacji badań przypada na lata 80. Ponieważ najbardziej „widoczne” ślady działania kawy odnotowywano w obrębie układu sercowo-naczyniowego (zaburzona akcja serca, zmiany ciśnienia), toteż większość badań koncentrowała się na obserwacji relacji między spożyciem kawy a takimi schorzeniami,  jak udar, nadciśnienie i ogólnie ujętymi chorobami układu sercowo-naczyniowego (CVD).
Nas, zwykłych pijców kawy, temat też interesuje. Bardzo często w wywiadzie żywieniowym słyszę od klientów, że starają się ograniczać kawę albo nie piją jej wcale (zazwyczaj ma to kontekst pozytywny i szukają mojej aprobaty). Inni starają się nie przekraczać dwóch filiżanek dziennie i uważają, że ten reżim pozwala im cieszyć się pożytkami z konsumpcji kawy bez konsekwencji zdrowotnych. Czy słusznie?

No to jak? Pić? Nie pić? Ile pić? To zależy..

To zależy, czy chcemy zmniejszyć ryzyko zgonu z powodów sercowo-naczyniowych,  czy raczej spieszy nam się na spotkanie ze Świętym Piotrem.
Przyjrzyjmy się pewnej publikacji, będącej kompilacją 36 długoterminowych badań, ogarniających swym zasięgiem blisko 1,3 mln osób. Metaanaliza ta udziela wyraźnej odpowiedzi na postawione przez nas pytania.
  • Pić – TAK! Jeśli lubimy, czujemy z tego satysfakcję, chcemy zwiększyć szanse na dłuższe życie.
  • Nie pić – TAK! Jeśli mamy nadwrażliwość albo po prostu nie lubimy kawy, ewentualnie jeśli pociąga nas perspektywa bramy niebios.
  • Ile pić? – Jak za chwilę zobaczycie, największe profity osiągamy, pijąc 3 do 6 filiżanek dziennie. Dalsze zwiększanie konsumpcji nie przynosi już kolejnych korzyści, a wręcz je odwraca.

Long-Term Coffee Consumption and Risk of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and a Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies
Circulacion 2014 Feb 11; 129(6): 643-659
The present study provides strong evidence that long-term heavy consumption of coffee is not associated with CVD risk, and also provides insight into the potential mechanism of the non-linear relationship between coffee consumption and CVD risk.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *