Pan każe, sługa musi. Przyłącz się do odbudowy gospodarki i jedz ryż.

Witam wszystkie SOWY, skowronków i PRZYJACIÓŁ 😉

Na wstępie zajawka wyjaśniająca cały tytuł, a potem przechodzimy do meritum. W jednym z ostatnio modnych hitów padają takie oto słowa piosenki:
Jak ludzie ci zapier*** za miskę ryżu, jak było w czasach po drugiej wojnie światowej i w trakcie, to wtedy gospodarka cała się odbudowała.
Że hit – to pewne. W czym tkwi sekret? Facet dyktował szczerze i z serca. Tak po prostu myśli. To się ludziom podoba. Takich złotoustych nam dziś potrzeba. A, że akurat, przypadkiem, autor słów jest aktualnie Premierem Najjaśniejszej, to już interpretację tych słów traktować trzeba jak należy, z godnością i powagą. Władzy nie sposób odmówić. Zatem, wcielajmy w czyn rady Morawieckiego, wspólnym wysiłkiem odbudujmy kraj i podnieśmy z ruiny. Łyżki w dłoń. Wiosłujmy ryż ku nowej, lepszej przyszłości!

Miska ryżu

Miska ryżu jaka jest, każdy wie. Produkt bardzo pospolity, tani i popularny. O pewnym ryzyku spożywania ryżu pisałem tu: Kurczak, ryż i kreatyna zrobią z Ciebie sk……na cz.1 .
Dziś chciałbym zwrócić Wasze oczy na produkt znacznie, moim zdaniem, ciekawszy, ale wyczerpujący znamiona tego, o czym był łaskaw wspomnieć w „Sowie” nasz Prezes Rady Ministrów. Bierzemy  na tapetę RYŻ DZIKI.

Zizania wodna

Zizania to właśnie nasza dzisiejsza bohaterka. Ryż dziki (jeśli nie widzieliście go na półkach marketu, to tylko dlatego, że nie szukaliście) jest łatwo dostępny, ma bardzo ciekawy, orzechowy smak i co najważniejsze, znacznie przebija swoich braci (biały, brązowy, jaśminowy) pod względem wartości odżywczych.

Wartości odżywcze

Porównam niektóre wartości odżywcze najpopularniejszego u nas ryżu białego z zizanią. Przy tej samej kaloryczności 100g porcji, różnice są naprawdę znaczące:
Białko: ryż dziki 14,7g / ryż biały 6,7
Błonnik: ryż dziki 6,2g / ryż biały 2,4
Potas: ryż dziki 427mg / ryż biały 111mg
Wapń: ryż dziki 21mg / ryż biały 10mg
Magnez: ryż dziki 177!! / ryż biały 13
Żelazo: ryż dziki 2mg / ryż biały 0,8mg
Cynk: ryż dziki 6mg / ryż biały 1,73mg
Miedź: ryż dziki 0,52mg / ryż biały 0,17mg
Witaminy – nie chcę już robić dalszego listingu, ale zawartość poszczególnych witamin jest od 100 do 1000% większa w dzikim ryżu (szczegółowe zestawienie zamieszczę w nowym artykule z serii „Dietetyczny ring” oraz jako plakat na Instagramie i Facebooku).
Nawet pobieżne zaznajomienie z zaprezentowanymi liczbami każe się zastanowić nad przynajmniej częściowym zastąpieniem zwykłego ryżu przez zizanię:
  • zawartość białka bliska tej z ryby czy kurczaka;
  • wydatny wkład w podaż błonnika;
  • pokaźna zawartość magnezu, żelaza i innych kluczowych pierwiastków.

Cena miski

Często przy okazji rozmów na temat tego produktu pada argument kosmicznej ceny ryżu dzikiego. Jest on droższy od zwykłego białego – to nie podlega dyskusji. Za 100g porcję ryżu dzikiego przyjdzie nam zapłacić około 5zł. Ja proponuję przyjąć taką perspektywę: dla kogo nie jest problemem umieszczenie w koszyku zakupowym paczki papierosów, chipsów, czekolady czy innych tego typów frykasów, nie powinien podnosić tego typu argumentu. No ale skoro zaczęliśmy nasz wpis od relacji miska-gospodarka, to powinniśmy tak zakończyć. Posiłek typu „miska dzikiego ryżu” to raptem 1/3 godzinowej stawki wynagrodzenia w Polsce. O pieniądzach się nie dyskutuje, ale wydaje mi się, że ryż dziki nie jest dziś już żadną ekstrawagancją.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *