Wiele hałasu o….mega 3

Czołem Kompania!

Jak dobrze, że żyjemy w XXI wieku. Dzięki dobrodziejstwu masowych środków przekazu znów mogę zarzucić hasło i każdy będzie wiedział, o co kaman. Dziś na tapecie NNKT, a dokładniej tzw. omega-3. No to już każdy ma jakieś skojarzenia: chodzi o coś z margaryną? Coś ważnego dla dzieci? Eeee, chyba ta substancja ma związek z odpornością?

Intuicje i skojarzenia słuszne. Wiemy, że dzwonią, ale nie wiemy, w którym kościele. Dzisiejszy wpis ma rzucić pewne światło na temat NNKT frakcji O-3 i usystematyzować pobieżnie wiedzę. Oczywiście to tylko tło dla akcji o kryptonimie „pranie mózgów dla zdrowia”, ale to, mam nadzieję,  już wiecie, a nawet lubicie.

3….2….1….AKCJA!

FAKTY

  • Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla rozwoju i prawidłowej pracy mózgu (prawdopodobnie to dostęp do większych ilości białka i kwasów O-3 pozwolił naszemu gatunkowi na rozwój i ekspansję)

  • Do rodziny kwasów O-3 zaliczamy EPA i DHA oraz ich prekursor ALA

  • NNKT to skrót od Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe – jak sama nazwa wskazuje, są niezbędne, w tym sensie, że organizm ich nie syntetyzuje i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem

  • ALA, czyli kwas alfa-linolenowy występuje w niektórych olejach roślinnych, nasionach, orzechach, soi, ciemnozielonych warzywach oraz mięsie zwierząt jedzących trawę lub dziką roślinność

  • Kwasy dokozaheksaenowy (DHA) oraz eikozapoentanowy (EPA) znajdujemy w tłustych rybach oraz owocach morza

  • Zmorą i dużym problemem w profilaktyce zdrowotnej jest dziś dysproporcja między ilością dostarczanych kwasów O-3 i O-6. Zalecany stosunek O-3 do O-6 to 1:3-1:5, a przeciętna dieta Europejczyka odbiega od tej normy kilkukrotnie na rzecz O-6 (1:20). W czym problem? Ano w tym, że mówiąc w uproszczeniu, metabolity kwasów O-6 działają prozapalnie, a metabolity O-3 przeciwzapalnie. Jeśli jest znacznie więcej podpalaczy niż strażaków, to zaczyna być groźnie. I jest groźnie!

FUNKCJE O-3

  • odgrywają ważną rolę w zapobieganiu i leczeniu choroby wieńcowej, cukrzycy, nadciśnienia, nowotworów, chorób zapalnych i wynikających z zaburzeń autoimmunologicznych (głównie przez regulację stanów zapalnych)

  • stanowią budulec błon komórkowych, mieliny neuronów i błon synaps (stąd zalecenia IŻŻ dla kobiet w ciąży i dzieci)

  • działają antyalergicznie

  • działają antydepresyjnie

  • wykazują korzystny wpływ u dzieci z ADHD i zaburzeniami ze spektrum autyzmu

ILE?

Zalecenia IŻŻ dotyczą podaży EPA i DHA (250 mg). Stanowi to pewien problem dla osób żywiących się wegańsko lub tych, które z innych powodów unikają ryb i owoców morza. Nie mamy jasnej odpowiedzi,  jaka część dostarczonych ALA przekonwertuje się ostatecznie w EPA, a później w DHA.

Druga sprawa jest taka, że istnieje duże niebezpieczeństwo w systematycznym używaniu ryb morskich i hodowlanych jako podstawowego źródła tych kwasów w diecie (zanieczyszczenie pestycydami, PCB, dioksynami i metalami ciężkimi).

I tak źle, i tak niedobrze.

Moje propozycje są następujące:

  • duża podaż ALA (m.in. olej lniany, rydzowy, krokoszowy)

  • mała podaż O-6 (zmniejszanie udziału tłuszczy bogatych w O-6, będących wątpliwym źródłem innych ważnych substancji, np. olej słonecznikowy, olej z pestek winogron)

  • w okresie ciąży matki i czasie karmienia oraz w okresie intensywnego wzrostu dziecka – suplementacja kwasami EPA i DHA z alg morskich

 

Czas na puentę. Co ja mam wymyślić? Hmm…

Czy widzę potrzebę zwiększenia podaży O-3 w diecie przeciętnego Polaka?

Sądząc po tym, że spora część narodu pali w piecach gumiakami, śmieci wywozi do lasu, a za swych wodzów uważa Antoniego i Tadeusza, to TAAAAAK!

Te mózgi potrzebują trochę budulca dla błon komórkowych! 🙂

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *